SIHAT CANTIK CERGAS.

Monday, October 7, 2013

Neuter (kasi) kucing, umur yang sesuai.

Neuter (untuk si jantan)= Spaying (untuk si betina) = Kasi/Mandulkan kucing (atau anjing,dll).

What is spaying and neutering?
Neutering is the general term for feline sterilization, as well as the term for the procedure that removes a male cat's testicles. Alternatively, females may get spayed, the term for the procedure that removes her ovaries and uterus. Both procedures require general anaesthesia, and your kitten will likely stay at the veterinarian for anywhere between a few hours to a few days afterward to recoup.
(sumber diambil dari PURINA website)

Masa terbaik untuk kucing betina ialah pada usia antara 4-6 bulan, manakala untuk kucing jantan diantara usia 6-9 bulan, sebelum kucing jantan tu mula aktiviti 'memancit' kesana kemari..hihi. Tetapi kalau usia lebih dewasa dari usia yang disarankan oleh vet pun kira ok jugak. Takde masalah sebenarnya kalau nak 'kasi' kan kucing kita yang dah lanjut usia tu. 

Kebaikan meng'kasi' kucing ni supaya kucing kita lebih jinak dan manja, tak suka keluar merayau2, serta mengurangkan jangkitan pada uterus atau tumor pada kucing betina. 

Kucing yang telah di'kasi' akan bertambah berat badan sekiranya kita tidak mengawal diet mereka.

Tetapi yang paling penting kita dapat mengawal pembiakan kucing yang akhirnya akan hidup terbiar tanpa kasih sayang.

ADOIII....
Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ME, MYSELF & I