SIHAT CANTIK CERGAS.

Friday, November 1, 2013

Penyakit Sporo yang merbahaya.

Nak tahu rupa kucing yang dijangkiti SPORO? 

Kesian kan...


Tak sanggup nak tengok lama2... :-(
 SPORO atau nama penuhnya SPOROTRICHOSIS, merupakan sejenis penyakit yang disebabkan oleh fungus (kulat) Sporothrix Schenckii. Fungus jenis ini berpotensi menjangkiti kulit, sistem pernafasan, tulang dan otak. Cara jangkitan adalah melalui sentuhan dan pernafasan.

Penyakit ini jarang berlaku, maka ianya sukar dikesan oleh sesetengah doktor haiwan ataupun doktor manusia. Malahan manusia juga boleh terdedah kepada risiko mendapat jangkitan sporo.

Mana datangnya Sporo ni?
This fungus is found in soil and organic debris and is widespread in the U.S. Sporotrichosis is more commonly seen in outdoor dogs, particularly hunting dogs, and in outdoor cats (especially males) that are prone to fighting. In dogs, it is believed that the fungus enters through a puncture wound from a stick or thorn. In cats, it is thought to be transmitted from a scratch or bite from a cat that has contaminated claws or teeth. Humans have become infected through coming in contact with the open, draining sores on infected cats.
(Sumber dari sini > http://www.peteducation.com/article.cfm?c=1+2134&aid=358)

Tanda-tanda kucing mendapat Sporo.
Luka atau kudis pada kepala terutama sekali pada hidung dan muka, kaki dan ekor. Luka ini pada asalnya berbentuk benjolan, menanah, menjadi kudis yang sukar untuk sembuh. Kudis akan mula merebak ke keseluruhan kepala dan kaki kucing yang dijangkiti. Sesetengah kucing akan mendapat demam, hilang selera makan dan menjadi lemah.
~sekira fungus ini menjangkiti manusia, tanda-tanda seperti benjolan atau kudis boleh didapati pada jari,tangan atau muka.

Bawaklah kucing anda cepat-cepat ke doktor haiwan sekira anda dapati mereka mempunyai tanda-tanda jangkitan tersebut! Dan pastikan kucing-kucing anda tidak dibiarkan berkeliaran terlalu lama di luar kawasan rumah atau terlibat dengan 'street fight' dengan kucing-kucing liar yang lain.

Tu diaaaa...mafia cats belakang rumah..hihihi

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ME, MYSELF & I